Formule manager en online marketeer bij ING
Na ruim drie jaar in het buitenland als eigenaar van een webshop en als online marketeer te hebben gewerkt, ben ik bij terugkomst in Nederland gestart als formule manager bij ING. Hier was ik verantwoordelijk voor de online verkoop van met name particuliere verzekeringen. Focus was de online marketing van auto-, reis- en woonverzekeringen, de optimalisatie van formulieren en de aanvraagstraten, linkbuilding en seo-optimalisatie. Inzicht hebben in de klantreis – ook wel customer journey genoemd- is een belangrijk onderdeel geworden van de klantcontactstrategie. Vaak wordt hiervoor een omni-strategie ontwikkeld.
Belangrijkste wat ik in de online marketing heb geleerd
- Vraag zoveel mogelijk aan de klant bij aanvraagstraten en leadformulieren. Tenminste, voor de gebruiker van de informatie (ons) is dat handig, maar voor diegene die het formulier invult (de klant) kan het een waar drama zijn om het aanvraagformulier te doorlopen….. om soms erachter te komen dat ze dan toch niet geaccepteerd word voor een verzekering. De afweging van ‘wanneer vraag je wat?’ een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen of optimaliseren van formulieren en aanvraagstraten.
Resultaten
* Winnaar van de ‘Echt goed gedaan’-stoel. Deze prijs staat voor een sterke teamprestatie, waarmee de klanten ècht verder en beter geholpen zijn. Het project is beoordeeld door leden van de directie van ING Domestic Bank.
* Duidelijke verhoging van de NPS-score.